Dlaczego moje mieszkanie się nie sprzedaje?

Znasz to uczucie, gdy po dodaniu oferty sprzedaży nieruchomości w ciągu pierwszego tygodnia otrzymałeś kilka telefonów (może nawet odbyła się prezentacja), w następnym był już tylko jeden, a w kolejnych nastała kompletna cisza? Co jest tego powodem?

1. Cena – to, że w mieszkaniu znajduje się boazeria z lat 90. lub meble z czasów PRL, które uważasz za piękne i ponadczasowe, nie oznacza, że takie mieszkanie znajdzie uznanie w oczach kupującego. Nie zawsze wyjściem będzie też zrobienie kapitalnego remontu oraz pozbycie się wszystkich rzeczy z poprzedniego ustroju, ponieważ możesz nie mieć środków, czasu, a nawet chęci. Wówczas nie warto proponować ceny porównywalnej z ofertami nieruchomości o zdecydowanie bardziej współczesnym standardzie w Twojej okolicy. Przeanalizuj oczekiwania na chłodno. Spójrz na swoje mieszkanie oczami kupującego, nie kieruj się emocjami. Nie pozwól, by emocjonalny stosunek do domu sprawił, że ustalisz cenę, która będzie zawyżona w stosunku do tych rynkowych.

Zanim kupujący podejmie decyzję o zakupie, bardzo skrupulatnie przeanalizuje rynek, dokładnie zapozna się z cenami mieszkań w okolicy, zaś sortując oferty w serwisach ogłoszeniowych, sprawdzi średni koszt za m2. Nie możesz liczyć wtedy na to, że zdecyduje się na zakup akurat Twojej nieruchomości, przepłacając za nią nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

2. Źle przygotowane ogłoszenie – chaotyczny opis, zbyt mało informacji i mnóstwo wykrzykników to tylko niektóre z wielu powodów, dla których potencjalni kupujący omijają Twoje ogłoszenie szerokim łukiem. Aby zachęcić ich do tego, by zostali na stronie choćby przez chwilę, postaraj się o dobrą ofertę. Poświęć na to kilka minut. Podkreślaj zalety nieruchomości, pisz konkretnie, rzeczowo i na temat, nie tworząc przy tym elaboratów. Dodaj dokładne parametry (osiedle, ulica, rok budowy budynku, piętro, powierzchnia, opis pomieszczeń). Opisz:

  • jaki sprzęt lub meble mogą pozostać w mieszkaniu,

  • stan techniczny nieruchomości; czy wymaga ona remontu,

  • kiedy można się wprowadzić,

  • czy są pomieszczenia dodatkowe np. piwnica, strych, komórka lokatorska, garaż.

3. Lokalizacja – nie jest łatwo sprzedać nieruchomość znajdującą się na terenie przemysłowym, przy trasie szybkiego ruchu lub na osiedlu cieszącym się tzw. złą sławą. W takiej sytuacji usytuowanie mieszkania powinno być wzięte pod uwagę na etapie ustalania ceny.

4. Brak zdjęć – zdjęcia słabej jakości lub ich zupełny brak na pewno nie pomogą w przedstawieniu Twojej nieruchomości w korzystnym świetle. Wskazówki, jak wykonać dobre fotografie, znajdziesz w kolejnym moim wpisie na blogu pod tym linkiem: Jak zrobić odpowiednie zdjęcia nieruchomości

5. Mieszkanie jest mało ustawne – kolejną przeszkodą jest niefunkcjonalna koncepcja architektoniczna Twojego mieszkania. Wielki hol oraz mały salon sprawiają, że można mówić o utraconych metrach, natomiast zbyt duże skosy powodują trudności z adaptacją pomieszczenia.

6. Bałagan i nieprzyjemny zapach – porozrzucane ubrania, zlew pełen naczyń, brudne ściany, pożółkłe od papierosów firanki. To tylko kilka grzechów popełnianych przez właścicieli mieszkań. Większość ludzi nie potrafi sobie wyobrazić, jak może wyglądać wnętrze po zmianach – widzą tylko to, co zostaje im pokazane. Zanim zaprezentujesz nieruchomość, koniecznie ją posprzątaj. Wszystkim swoim Klientom sugeruję, aby przed przyjściem potencjalnego kupującego wysprzątali swoje mieszkanie tak, jak robią to przed Bożym Narodzeniem. Ważną kwestią jest również zapach. Na 15 minut przed prezentacją otwórz wszystkie okna – najprzyjemniejszy zapach to świeże powietrze.

7. Trudny sprzedający – arogancka postawa, pretensjonalny ton oraz niechęć do negocjacji należą do niepożądanych cech wielu właścicieli nieruchomości. Przy kontakcie z klientem pamiętaj przede wszystkim o uśmiechu i pozytywnym nastawieniu. Ponadto ważne są też otwartość, szczerość oraz umiejętność słuchania. Klient chętniej kupi mieszkanie od osoby, którą po prostu lubi, a gęsta atmosfera nigdy nie sprzyja robieniu interesów.

8. Stan prawny nieruchomości – średnio co druga osoba kupuje mieszkanie na kredyt. Zabezpieczeniem banku z tego tytułu zawsze będzie hipoteka ustanowiona na nabywanej nieruchomości – aby było to możliwe, należy wpisać ją do księgi wieczystej. Na rynku wciąż są jednak mieszkania bez założonego rejestru, gdyż budynek, w którym się znajdują, jest położony na gruncie o nieuregulowanym stanie prawnym. Tak bywa w przypadku spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych. W tej sytuacji niewiele można zrobić. Brak księgi wieczystej stanowi podstawę do obniżki ceny za mieszkanie o około 10% na etapie jego wstępnej wyceny.

Innymi przeszkodami w zakupie będą: służebność osobista mieszkania, dożywocie, hipoteka przymusowa w dziale IV księgi wieczystej lub prowadzone postępowanie egzekucyjne z nieruchomości.

9. Obecność zwierząt – porozrzucane zabawki dla zwierząt oraz zalegająca sierść na dywanie i meblach nie będą miłym zaskoczeniem dla potencjalnego klienta. Staraj się ukryć wszelkie ślady pupila w Twoim mieszkaniu. Są osoby, które nie przepadają za zwierzętami lub mogą mieć po prostu uczulenie na sierść. W takim przypadku ich zainteresowanie na pewno spadnie do minimum.

10. Ograniczone terminy prezentacji – jeżeli najlepszą porą na prezentację mieszkania jest dla Ciebie np. godz. 20:00, gdyż wracasz wtedy z pracy albo, co gorsza, jedynym terminem pozostaje weekend, należy liczyć się z rzadszymi wizytami osób zainteresowanych zakupem.

11. Ogłoszenie zbyt długo jest dostępne w internecie – jeżeli Twoją ofertę można znaleźć na portalu ogłoszeniowym przez długi czas, to osoby, które od dawna przeglądają ogłoszenia, zaczną podejrzewać, że coś jest z nią nie tak. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepiej usuń ofertę na kilka dni, po czym wstaw ją na nowo ze zmienioną miniaturką zdjęcia i ceną. W ten sposób uzyskasz efekt „nowego” ogłoszenia.

Potrzebujesz wsparcia profesjonalisty w rzetelnej wycenie mieszkania, przygotowaniu go do sprzedaży oraz opracowaniu atrakcyjnego ogłoszenia? Skorzystaj z pomocy agencji nieruchomościKobyłce!