Home staging – co to jest i czy pomaga przy sprzedaży nieruchomości?

Czym jest home staging?

Home staging (z ang. home – „dom”, stage – „scena”, a staging – „wyreżyserowany”) jest niczym innym jak przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Polega on na zwiększeniu atrakcyjności domu i mieszkania poprzez zastosowanie niskobudżetowych technik dekoratorskich, a jego nadrzędnym celem jest zwiększenie wartości nieruchomości przy równoczesnym skróceniu czasu jej sprzedaży.

Sam termin home staging został zapożyczony ze Stanów Zjednoczonych i nie ma swojego polskiego odpowiednika. Jego prekursorką była Barbara Schwarz – amerykańska agentka nieruchomości i projektantka wnętrz, która w latach 70. rozpoczęła stosowanie home stagingu jako narzędzia marketingowego.

Warte zaznaczenia jest to, że home staging nie jest oszukiwaniem potencjalnego klienta kupującego poprzez ukrywanie wad nieruchomości, lecz jedynie pchnięciem tychże wad na dalszy plan. Chodzi w nim bowiem głównie o uwypuklenie potencjału nieruchomości oraz pokazanie, w jaki sposób można ją stylowo zaaranżować.

Kim jest home stager?

Home stager zajmuje się aranżacją nieruchomości odpowiednią do jej charakteru. Potrafi na chłodno ocenić stan parceli oraz wskazać wady, z których właściciele często nie zdają sobie sprawy, a które mogą być przyczyną bezskutecznej sprzedaży. Zadaniem home stagera jest prezentowanie całego potencjału nieruchomości właścicielom, ponieważ często nie dysponują oni wystarczającą wyobraźnią do tego, aby zobaczyć, że dana przestrzeń może wyglądać o wiele korzystniej.

Home stager to nie tylko dekorator czy projektant wnętrz, ale przede wszystkim specjalista, który sprawnie porusza się po rynku nieruchomości. Jest osobą, która potrafi określić grupę docelową konkretnej parceli i wie, jakie są jej potrzeby mieszkaniowe.

Usługa home stagingu jest przeznaczona dla:

  • profesjonalnych biur nieruchomości, które chcą zwiększyć skuteczność sprzedaży,
  • inwestorów, którzy chcą być krok dalej przed konkurencją,
  • flipperów, którzy chcą szybciej, sprawniej i drożej sprzedać swoją nieruchomość,
  • osób prowadzących usługi hotelarskie, którzy chcą przyciągnąć jak największą liczbę klientów,
  • osób prywatnych, które planują sprzedać swoją nieruchomość powyżej ceny rynkowej.

Warto zaznaczyć, że usługa home stagingu często jest realizowana również w mieszkaniach czy domach, w których kręcone są reklamy telewizyjne.

7 złotych zasad home stagingu

Wyżej wspomniana Barbara Schwarz stworzyła 7 zasad idealnego home stagingu, są to:

  1. Czystość – na pierwszym miejscu zawsze powinno być kompleksowe sprzątanie. Bałagan w pokojach, wszechobecny brud czy porozrzucane rzeczy stwarzają złe pierwsze wrażenie nie tylko na zdjęciach, ale również na żywo.
  2. Redukcja – czyli uwolnienie wnętrza od nieładu. Nadmiar rzeczy może odwrócić uwagę kupującego lub najemcy od tego, co najważniejsze, czyli potencjału nieruchomości. Z tego powodu należy usunąć z przestrzeni wszystko, co jest zbędne i może rozpraszać wzrok potencjalnych zainteresowanych.
  3. Kolor – zawsze należy stawiać na neutralne kolory w pomieszczeniach. Dotyczy to zarówno ścian, jak i samych mebli oraz wyposażenia. Mocniejsze kolory warto jedynie akcentować tak, aby nie przytłaczały zbyt aranżacji całego wnętrza.
  4. Kreatywność – jest kluczowa nie tylko podczas remontu, ale też w trakcie urządzania (inscenizacji) pomieszczenia. Home staging nie polega na umeblowaniu wnętrza w całości, a ma za zadanie jedynie zainscenizować daną przestrzeń. Projektowanie wnętrza ma być opłacalne z punktu widzenia ekonomicznego, dlatego home staging stawia raczej na niedrogie rozwiązania – całe przedsięwzięcie musi się po prostu opłacać.
  5. Kompromis – w home stagingu bardzo ważne jest nastawienie właściciela parceli. Powinien on zaufać home stagerowi oraz zaakceptować fakt, że nieruchomość ma zostać przygotowana nie według jego gustu, a upodobań klienta docelowego, gdyż to właśnie on finalnie będzie w niej mieszkał.
  6. Komunikacja – właścicielowi nieruchomości oraz home stagerowi powinien przyświecać ten sam cel. Jest nim szybka i skuteczna sprzedaż, dlatego też komunikacja między nimi jest rzeczą fundamentalną.
  7. Zaangażowanie – zasada ta dotyczy home stagera i jego poświęcenia, ponieważ powinien on dążyć do uczyniania z danej nieruchomości najlepszego produktu na rynku.

Na koniec garść ciekawych statystyk:

  1. 10% – tyle średnio wzrasta wartość nieruchomości po przeprowadzeniu home stagingu.
  2. 40% – średnio o tyle skraca się czas sprzedaży nieruchomości po przeprowadzeniu home stagingu.
  3. 87% domów szybciej sprzedaje się po wykonaniu usługi home stagingu.
  4. 80% osób ma problem z wizualizacją swoich rzeczy w nowo zakupionym mieszkaniu.

Moje biuro nieruchomości Wasilewski Investments stara się korzystać z usług home stagera w przypadku niemalże każdej powierzonej na sprzedaż nieruchomości. Dlaczego? Ponieważ home staging postrzegam jako inwestycję, a nie koszt. Planujesz sprzedaż parceli i chciałbyś zobaczyć, jak wygląda praca home stagera od kuchni? Skontaktuj się ze mną już dziś. Zapraszam do współpracy!